Tuesday, October 18, 2011

The end of something marks the beginning of another..


"We had our own ideas, answers and insights
A million things that we'd never thought before
About the bands and books, the theories and the films
So much to say all before last orders got called
It made perfect sense, liquid pretense"

annalise - hit the bottle

Sejak-sejak rumah aku ada streamyx, aku berpeluang nak cari balik koleksi lagu-lagu lama yang aku penah dengaq dulu. Zaman dulu-dulu takdak la teknologi secanggih la ni. Kalau dapat kaset yang depa dub daripada cd pun dah kira grandizer dah. Jadi, dalam keasyikan dok download lagu skinhead, lagu punk.. aku teringat kat lagu Hit The Bottle dendangan annalise. Ini band pada aku underrated. Tak ramai yang dengaq annalise dan kalau ada pun, mungkin tak melekat kat jiwa depa. Aku pun bukan la tepu sangat tentang annalise ni. Aku cuma remaja yang pada masa dan ketika itu, mencuba segala kemungkinan yang ada. Dan setipikal aku sepertimana yang hangpa tau, aku cenderung kepada penghayatan lirik. Aku percaya pemuzik yang ikhlas akan sedaya-upaya menyampaikan mesej dalam lirik berbanding dengan showing off hang punya kemahiran bermain instrument. Itu salah satu sebab aku tak layan sangat metal. Skill gitar untuk metal ni memang tahap dewa-dewi bintang tiga punya level. Tapi lirik depa? Tak seindah lagu. Hampaih.

Ok ok. Aku ni kerapkali terbawak-bawak dengan philosophy yang aku rasa aku tak berpegang sangat dah pun. Maaf di situ. Sebenaqnya, aku tersentuh di jiwa sikit bila mendengaq playback lagu hit the bottle ni. Sangat kontekstual dengan kehidupan aku dan beberapa rakan-rakan yang aku kira blood brothers la. Ini jenis punya kawan takdak juai kat uptown. Kalau letak kat ebay pun aku rasa aku tak sanggup nak bid kurang daripada USD 245k. Nilai depa lebih daripada tu. Depa ni aku baru-baru ja jadi close. Dulu mungkin haluan berbeza, terpisah dengan geografi. Tapi la ni, aku rasa depa ni sepatutnya jadi definisi true friends dalam Oxford Advanced Learners Dictionary.

"....About the bands and books, the theories and the films...." Aku banyak berkongsi persamaan dengan blood brothers tentang perkara-perkara ini. Setiap masa dan malam melepak, mesti ada topik yang aku kira takdak sapa pun dalam perikatan persaudaraan ni menghadapi masalah untuk turut serta. Dari topik-topik klise macam bola, gosip artis dan politik, sampailah topik kerohanian, ilmu kebatinan dan ketaksuban dalam sukan jenis perjudian.. Semua boleh blend in. Aku tak rasa pun ada di antara kami yang terpaksa atau buat-buat untuk jadi sebahagian daripada band of brothers ni. It comes naturally bak kata Selena Gomes. Serius taik aku rindu akan zaman-zaman kegembiraan itu. Macam lagu Ella pulak.. Zaman indah, kanak-kanak. 15 tahun mendatang pun aku rasa depa ni masih relevan untuk jadi true friends aku.

Aku mintak maaf awai-awai la sebab otak aku sebenaqnya, selepas dibuat kajian, bertindak lebih pantas daripada jari-jemari aku. Sebab tu aku punya penulisan agak fail. Aku ada idea yang banyak untuk dijana / telah dijana tapi tangan aku tak sepantas tu untuk menyusun isi-isi bernas dalam benak kalbu aku. Penulisan aku lebih bercorak direct tanpa kata sifat dan metafora. Isi ke isi pun macam takdak kesinambungan. Aku realize benda ni lama dulu dah. Tapi aku rasa aku dah jadi buluh lemang yang nak lentoq pun buat bidas atas dahi ja.

Dalam ketika menaip ni pun, lagu annalise ni dok berulang-ulang dalam winamp aku. "...Our every thoughts on an ugly world. Our fantasy, about a beautiful girl..." Part ni dalam lagu tu sedikit sebanyak menyentap dan meruntun jiwa kecik aku yang sememangnya mudah tersentuh. Kita memang banyak memikirkan hal-hal dunia yang huduh dek manusia tapi kita juga ada fantasi. Fantasi inilah yang sebenarnya menjadi titik tolak perubahan dalam hidup kita. Kita bukan gay dan kita memenuhi norma seorang lelaki yang ingin berpasangan dengan seorang wanita. Perlahan-lahan hubungan kita dicemburui oleh isteri-isteri kita. Seorang demi seorang dari kita mula meletakkan batu sempadan antara hubungan biasa dan hubungan kelamin. Dimana yang kita tau tuntutan hubungan kelamin jauh lebih power daripada hubungan yang berkisar disekitar kedai mamak dan pusat jamming. Aku adalah insan yang terawal dalam perikatan yang mengundurkan diri dari hidup yang bebas, sosial dan epik. Tatkala segalanya adalah mungkin bagi kita.. (pernah mungkin), aku menjadikan kemungkinan itu satu kemustahilan. Aku percaya, seorang demi seorang selepas ini akan merasai apa yang aku rasa. Kekosongan dalam persahabatan itu mana mungkin dapat diganti dengan kejelitaan seorang isteri. Isteri tetap isteri, menjalankan tugas sebagai isteri tetapi sahabat itu lebih kick daripada itu. isteri = ganja, member = heroin.

Jadi, dalam pengakhiran segala hubungan di antara kita, pendefisitan dalam kadar kemesraan pergaulan, aku pasti itu semuanya membawa kepada satu permulaan. Hangpa akan belajaq macamana nak jadi seorang suami yang besaq gila kot tanggungjawabnya. Belajaq jadi seorang bapa kepada anak hasil dari benih yang berjaya disenyawakan dalam tiub fallopio (dalam toilet dulu takdak tiub fallopio). Belajaq untuk hormat kepada anak aku yang jauh lebih senior daripada anak-anak hangpa. Semuanya satu permulaan bagi hangpa. Aku mungkin kalau dalam kategori bertinju, dah berada dalam lingkungan middleweight. Jadi hangpa jangan segan-segan nak bertanya kat aku. Aku sedia maki hamun hangpa.

Sekali lagi, secara seriusnya, i'm gonna miss you guys. in my whole wasted life, i never made friends with people like us. Damn, i'm using gay terms to define this chemistry. Fuck it, the point is that whatever comes between us, we still had that good memories tucked somewhere in our brain cells. Keep that good shit with care and trust me guys, i'm gonna see u guys in our family gathering, sometime in 2014 maybe. By that time, my son is gonna be the taikotai of all children we breed. So, behold and cherish the moments we had spent all these years. Those extraordinary qualities we had, never fade away that easy.

Fuck you and I love you guys. And i'm not gay when I said I mean it.








5 comments:

Anonymous said...

siot gua jd tacing!

Pett Suhaimi said...

Gua malas nk komen la!Power sgt ni!

Anonymous said...

Oo siam.. Baru aku tau yg aku x termasuk dlm kalangan sahabatmu.. Terasa jauh sgt aku ngan korang skang... Especially when none of u guys know im here in this cube, with tube in my hand waiting for uncertain tomorrow... Hmm tu la maybe aku byk sgt lyn lagu emo masa muda lebih dr ko... Anyway, if by any chance u read this, do contact me... Need a favor from u.... Kalau x keberatan la... -aizen sasuke-

Pett Suhaimi said...

Pol:Bukan kita jauh. Tapi masa yg menjarakkan kita la. Aku fhm hg punya keja. Sometime mmg ada jgk gua rasa lu jauh dari gua sama yg lain, tp bkn jauh apa, sebab kita jarang lepak macam dulu2. Tp dlm hati hgpa semua best fren aku smp bila2. - emo pulak aku nk tulis pjg2.

Pett Suhaimi said...

Bai, bukan jauh. Tapi terpisah sekejab dan dihalang dengan masa+personal aktiviti. Yg berubah masa kita melepak & meluah masalah. Now, masing2 ada tempat luah. Tp xsama dengan sahabat. Entry ni just show our photo bai. Tp gbq hg saja yg takdak. Tetapkan dlm hati hg adalah sahabat kami selamanya. Mungkin hg terasa tapi itulah bukti hg sahabat kami hingga dunia berakhir. Aku tak pernah lupa hg. Dan aku tau depa yg lain pun sama.